Thursday 6 August 2009

Jangan Nakal ~part 1~

“Assalamualaikum. Mak! Abah! Amir dah balik ni.”

“Mana pulak mak dengan abah ni? Takkan menyorok takut aku balik kut?” Amir membebel sendirian di muka pintu.

“Mak! Abah! Jangan la nak main sorok-sorok dengan Amir pulak,” Amir buat lontaran vokal sekali lagi.. Tiba-tiba, Papp!! Amir rasa bahunye ditepuk orang dan apabila dia berpaling, “Mak! Abah! Amir nmpak hantu!” Selepas itu Amir rasakan dunianya gelap gelita. Eh aku pengsan ke ni? Hantu ke tadi tu? Kalau hantu pengsan jelah..

“Amir! Bangun! Jangan kamu nak pengsan lama-lama. Abah letak kamu bawak pokok pisang tepi kubur tu nanti baru kamu tahu,” ugut pakcik Hassan sambil menggeleng-gelengkan kepalanya seakan tak percaya dengan aksi yang dilakukan Amir. Anak bongsunya itu memang lain daripada yang lain. Kalau diikutkan degil, keras kepala dan nakal, memang anak bongsunya itulah yang jadi juara. Penakut pun si Amir jugalah juaranya. Ibu dan ayah yang baru pulang dari masjid pun disangkakannya hantu.

“Mak! Apa yang Amir nampak tadi mak? Amir nampak makhluk putih je tadi mak.”

“Awak ni memang penakut la. Konon ganas sangat. Mak dengan abah awak balik dari masjid awak katakan hantu. Apa?? Muka mak yang cantik ni ada rupa hantu ke? Abah awak tu, mak tengok hensem je lagi. Awak kata hantu pulak,” usik makcik Jamaliah kepada anak bongsunya itu.

Owh..mak dengan abah balik dari masjid pakai jubah dengan telekung ke yang aku Nampak tadi..hehehehe..macam mana la boleh rasa macam nampak hantu pulak tadi. Memang la kau ni penakut Amir

“Sudah..pergi bangun. Mandi. Kamu tu dah solat ke belum Amir?” soal si ayah. Pakcik Hassan memang pantang kalau ada anak-anaknya yang culas dalam solat.

“Amir ABC bah, hehehe..” Amir sengih.

“ABC? Apa pulak tu Amir?” Makcik Jamaliah buat muka blur.

“Allah bagi cutila mak” Amir sengih lagi. Amir dapat cuti solat ke? Mestilah, inikan Amira Sofea binti Hassan.

Anak perempuan bongsu pakcik Hassan yang perangainya tak sama macam kakak-kakaknya. Mungkin waktu makcik Jamaliah mengandungkan Amir, makcik Jamaliah nak sangat anak lelaki. Itu yang terkenan dekat si Amir. Nasib baik Amir tak jadi tomboy. Cuma perlakuan Amir sahaja yang agak kasar tak seperti anak-anak gadis lain.

Selesai membersihkan diri dan bersiap, Amir laju-laju melangkah ke dapur yg terletak di bahagian bawah rumah mereka. Rumah kampung, kebiasaannya yang letaknya di bahagian bawah mestilah ruang dapur.

“Mak masak apa? Bau macam sedap,” Amir terus meluru melihat emaknya sedang mengacau masakan dalam periuk. Kecur air liur Amir melihat ikan gerut-gerut masak lemak cili api. Ada pula belimbing buloh dan bunga kantan dalam ramuan masakan makcik Jamaliah. Memang antara makanan kegemaran Amir. Amir..semua masakan makcik Jamaliah memang makanan kegemarannya waima telur kicap sekalipun.

“Dah..awak pergi susun pinggan dengan gelas atas meja makan tu. Bancuh air sekali. Sesekali jadi anak dara apa salahnya. Anak teruna makcik Timah yang tiga orang tu lagi boleh diharap dari awak tu. Takkan mak suruh bancuh air pun tak reti” Makcik Jamaliah masuk mode membebel.

Dengan mulut muncung Donald Duck, Amir melangkah ke kabinet dapur dan memulakan kerja-kerja membancuh air. Bukan susah mana pun, tuang kordial dalam jug air, tambah air kosong dan letak air batu. Mendengar makcik Jamaliah menyebut perihal tiga orang anak teruna makcik Timah, Amir teringat seseorang.

“Apehal kamu senyum sorang-sorang tu Amir? Makruh tau senyum sorang-sorang. Kamu teringatkan siapa di KL tu sampai macam orang angau abah tengok.”

Amir sengih sampai ke telinga diusik abahnya. Sambil menatang dulang air, “Mana ada ingat sape-sape abah. Cepatlah abah, baca doa. Amir dah lapar gila ni. Dari malam tadi Amir tak makan nak tunggu masakan mak ni..hehehe.”

Terasa kelainan makan malam mereka hari itu.Selalunya pakcik Hassan dan makcik Jamaliah candle light dinner berdua . Malam ni Amir tumpang dinner mereka sekali.Dalam hati pakcik Hassan tertanya-tanya apa yang menyebabkan anak bongsunya itu tiba-tiba sahaja terpacak depan muka pintu rumah mereka. Kalau terpacak tegak, tak mengapalah juga. Ini siap pengsan lagi. Terpaksalah pakcik Hassan exercise, mencempung badan anaknya itu ke dalam rumah.

“Awak ni, selalunya kalau nak balik jenguk mak dengan abah, awak call mak dulu. Ini tiba-tiba je awak muncul. Kenapa?” makcik Jamaliah yang sememangnya sehati dan sejiwa dengan pakcik Hassan mula menyoal Amir seakan-akan dapat membaca apa yang ada di benak suaminya itu.

“Kredit habislah mak. Amir memang nak call mak. Lepas office tadi terus Amir drive balik sini,” Amir terpaksa kelentong mak dan abah. Ya, memang ada sebab lain Amir memandu ke kampung halamannya tanpa sebarang notis pemberitahuan kepada orang tuanya.

5 comments:

  1. intro yg mnarik.. Amir tu amira upanya..
    mati2 fikir amir tu bot.. heee..
    best...
    smbung...

    ReplyDelete
  2. wah best gak cite ni...
    klakar la..
    hrp dpt ilham yg lg best n klakar utk sambung cite ni..heheh
    i'll be ur loyal reader..hehe

    ReplyDelete
  3. thanx yer kwn2..
    baik2..tgh cr ilham nk menyambung
    =P

    ReplyDelete
  4. budak..suker ar cite nih..chumel2..keep up the gud work dear..

    ReplyDelete
  5. mekaceh akak anonymous..muah2

    ReplyDelete