Thursday 13 August 2009

Jangan Nakal ~part 5~

Sudah seminggu Amir bercuti. Kini, Isnin telah menjenguk semula. Hari yang paling tidak diminati oleh kebanyakan insan-insan yang bekerja.

Dua hari dapat bercuti di hujung minggu, menenangkan fikiran dari urusan kerja yang tak pernah berkurangan, dapat menghabiskan masa terluang dengan anak-anak dan dapat melepaskan rindu bagi yang sedang asyik masyuk bercinta.

Hari Isnin kena start 'enjin' untuk bekerja semula. Memang macam nak hidupkan enjin kereta yang tengah semput kehabisan minyak. Amir juga tak terkecuali.

Amir memerhatikan kawasan tempat letak kenderaan. Matanya dapat menangkap sebuah motorsikal sudah terparkir menandakan tuan empunyanya sudah sampai. Amir senyum sendiri dan menuju ke bangsal di mana basikalnya disimpan.

Di dalam kilang tersebut, cuma tiga kenderaan sahaja yang dibenarkan memasuki kawasan kilang iaitu forklift, lori membawa masuk dan keluar cermin kaca dan juga basikal yang digunakan kebanyakan pekerja di sini.

"Assalamualaikum. Selamat pagi semua!," Amir melangkah masuk ke dalam pejabat dan menegur rakan-rakan pejabatnya dengan nada suara yang sangat ceria.

"Bukan main berseri-seri lagi akak tengok muka kau ni. Kau cuti lama-lama ni, kau kahwin ke?" kak Salamiah, salah seorang kerani di department mereka mengusik Amir.

"Sampai hati kau kahwin tak jemput kami semua," Farid pula mengusik Amir.

"Banyaklah kau punya kahwin," Amir jelir lidah dengan Farid. Farid sempat baling Amir dengan roket kertas sebelum beredar memasuki bahagian production dalam kilang.

"Mana ada cuti kahwin kak Miah. Saya cuti jalan-jalan cari jodoh je..." Amir kenakan kak Miah sambil gelak-gelak suka hati.

"Kak, En. Faezal dah masuk ke?" Amir jeling-jeling ke dalam bilik ketuanya. Dari mejanya, memang Amir tak nampak kelibat ketuanya itu. Mungkin ketuanya telah masuk ke bahagian production kerana kebiasaannya, Faezal memang sampai lebih awal berbanding Amir.

"Belum lagi. Hai..kau dah rindu-rinduan dekat dia ke? Masuk-masuk terus tanyakan si Faezal tu?"

"Rindu sangat kak Miah. Dah tak sabar-sabar dah rasa hati Amir ni nak tengok muka dia," Amir buat muka gedik depan kak Salamiah.

Amir hidupkan komputer di mejanya.

"Selalunya kan dia masuk lagi awal dari Amir. Tu yang Amir tanya tu," Amir bela diri takut dikatakan benar-benar rindukan Faezal.

"Bangun lambat agaknya budak tu hari ni. Kamu bawak apa tu? Macam bau mempelam je," kak Salamiah dah tertinjau-tinjau bungkusan yang ada di atas meja Amir.

Amir hulurkan bungkusan tersebut pada kak Salamiah. Ada 2 bungkusan.

"Nah kak. Yang beg besar ni akak letakkanlah dekat pantry tu. Amir malaslah nak jalan," Amir memuncungkan mulutnya ke arah pantry di hujung pejabat ini.

"Yang lagi satu ni, akak tolong berikan pada abang Ikmal kalau dia masuk sini nanti. Hari tu dia ada cakap dekat Amir, wife dia mengidam mempelam muda. Kebetulan pokok mempelam dekat rumah tu tengah banyak buahnya. Amir tolong panjatkan je," Amir dah tersengih-sengih macam kerang busuk. Bukan panjat pun, cuma tolong jolok guna galah.

Amir, kalau pulang ke kampung halamannya, pasti ada buah tangan yang dibawa untuk rakan-rakan sekerjanya. Paling ditunggu-tunggu, pastinya buah-buah mempelam.

Di rumah pakcik Hassan memang ditanam pokok mempelam pelbagai jenis. Dari busuk dan dibuang begitu sahaja, lebih baik disedekahkan kepada kawan-kawan Amir. Kalau ada sesiapa yang mengidamkan mempelam muda, laju sahaja Amir memandu ke kampungnya bagi memenuhi permintaan ibu-ibu mengandung itu.

"Amir nak masuk dalam plant dululah kak. Nak cari Shah. Kalau dekat Shah tu memang Amir rindu betul-betul. Tata kak Miah," Amir cepat-cepat pakai topi dan safety google. Safety first. Kilang kaca. Kalau tak berhati-hati, nanti diri sendiri juga yang susah. Lagipun, Amir tak sanggup kena jelingan maut safety officer mereka yang sememangnya tegas dalam hal-hal keselamatan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

"Hoi Afrizal Shah! Sahabatku dunia akhirat," amir tepuk bahu Shah, geng sekepala dengannya dari belakang. Shah teman Amir mengumpat, makan, buat kerja-kerja haram dan juga teman berfikir cara-cara penyelesaian masalah kalau ada problem yang timbul di line mereka.

"Opocot cik Milah pakai terompah!" Shah melatah macam nenek dekat kampung Amir.

"Siot punya kawan. Nasib baik aku tak mampus sakit jantung. Memang makin pendeklah nyawa aku hidup dengan kau ni lama-lama." Habis keluar segala sumpah seranah dari mulut Shah, tapi Amir tak kecil hati. Shah bergurau kasar dengan Amir.

Shah merupakan sahabat pertama yang Amir kenal di kilang ini. Waktu hari pertama Amir melaporkan diri di sini, Amir tersesat nak mencari pejabat HR. Bangunan di mana bahagian pengurusan sumber manusia sepatutnya berada waktu itu masih dalam pembinaan.

Shah lah manusia yang baik hati dan sudi bertanya dan menunjukkan di mana pejabat tersebut. Pekerja yang lain cuma jeling-jeling dan buat ayat-ayat manis nak mengurat Amir. Kebanyakan pekerja di sini lelaki-lelaki muda. Bila ada perempuan yang melaporkan diri, memang heboh satu kilang.

Dan takdir juga dah menentukan bahawa mereka berdua akan menjadi sahabat baik. Amir ditempatkan di line yang sama dengan Shah. Amir sebagai production engineer manakala Shah merupakan supervisor. Selepas itu, di mana ada Amir di situ jugalah ada Shah dan sebaliknya melainkan di tandas dan surau.

"Shah macam mana kat sini masa aku tak ada? Singa bujang terlajak member kau tu tak mengamuk ke?" Amir duduk di kerusi sebelah Shah.

Amir cuba cungkil keadaan sepanjang ketiadaannya akibat cuti panjang secara tiba-tiba. Singa bujang terlajak, nama glamour yang Amir beri untuk Faezal.

"Maunya tak mengamuk cik Amira sayang oi...Aku ni naik bernanah dah telinga ni dengar dia membebel. Mulut aku ni dah rasa macam nak berbuih-buih nak menjawab segala soalan dia tahu tak?" Shah dah mula dapat aura membebel.

Shah teruskan menghadap kerjanya di komputer. "Kau kenapa cuti tiba-tiba? Petang tu, kau tak cakap apa-apa pun dengan aku. Kau pandai ya...nak lepaskan diri dari terkaman singa lapar tu."

"Kenapa Shah? Kau kantoi ke?" Amir dah cuak. Digoncang-goncang badan Shah tanda Amir dah menggelabah.

"Takdelah kantoi. Tapi aku cuaklah jugak. Dahlah engkau cuti tiba-tiba. Kau cuti kahwin ke apa?" Shah soal Amir lagi.

"Aku cuti jadi pengapit. Kau percaya tak?" Amir gelak.

"Kau biar betul?" Shah lipat maut dari skrin komputernya dengan mata bulat.

"Betul la En. Shah sayang. Nanti aku tunjuk gambar aku ya. Eh, apa cerita projek haram kita tu? Dia tak ada sebut apa-apa ke?"

"Kau tak tahu ke? Dia kena pergi Johor sampai hari Jumaat. Itu pasal la dia agak meroyan cari kau pagi Isnin tu. Tak pasal-pasal telinga aku ni jugak yang sakit sampai naik bengkak," Shah sengaja tambah perisa dalam ceritanya.

"Hah! Kalau aku tahu baik aku tak payah cuti. Buat rugi cuti aku je. Tak pasal-pasal aku kena tanggung rindu dekat kau sampai seminggu," Amir buat muka menyesal sangat-sangat.

"Tapi aku rasa..baik jugak kau cuti. Kalau tak...kau kena ikut dia pergi Johor jugak."

"Hah! Aku rasa lebih baik aku cuti."

Amir dengan Shah gelak sama-sama. Sedang mereka berdua bergelak sakan. Faezal tiba-tiba muncul tanpa buat bunyi.

"Bukan main seronok bergelak ketawa. Apa yang lawak sangat tu?" Faezal bersuara.

Gelak-gelak Amir dan Shah terus mati serentak. Dua-dua muka pucat. Takut perbualan mereka didengari Faezal.

2 comments:

  1. hahaha..ape la agaknye menda sampai nk kantoi tu? ish suspen ni..cpt2 update

    ReplyDelete
  2. salam cerita ni bez lah cepat2 sambung k :D

    ReplyDelete