Tuesday 29 September 2009

Jangan Nakal ~part 9~

Amir tarik nafas lega kerana berjaya meluahkan segala apa berbuku dan bergumpal dalam hatinya. Faezal kini direnungnya.

Terdengar Faezal mengeluh.

“Saya minta maaf pada awak Amir. Saya memang tak sepatutnya marah dan tuduh awak yang bukan-bukan. Saya akui saya yang bersalah dalam hal ni,” Faezal sangat-sangat menyesal.

“Setelah En. Faezal calarkan maruah reputasi saya dan setelah berminggu-minggu baru En. Faezal nak menuturkan kata maaf?” Amir perli Faezal. Gaya skrip drama swasta babak bergaduh dengan teman lelaki.

“Saya akui ego saya lebih tinggi dari akal yang waras waktu itu. Tapi saya memang tak bermaksud nak menyakitkan hati awak Amir. Saya juga tak mahu kita bekerja dalam suasana yang macam ni.”

“Bagaimana kita nak bekerjasama kalau awak dan saya bermasam muka. Kalau anak-anak buah kita tahu ketua mereka tak sependapat, apa pula pandangan mereka terhadap kita nanti,” Faezal cuba untuk berdamai dengan anak buahnya yang seorang ini.

“Syarikat ini memerlukan orang seperti awak Amir. Bukan senang seorang perempuan untuk berada di kedudukan seperti awak sekarang ini, lebih-lebih lagi anak-anak buah awak kesemuanya lelaki. Saya tahu awak seorang yang kental dan tak mudah melatah dalam hal-hal remeh-temeh macam ni.”

“Maafkan saya sekali lagi dan saya berjanji saya akan berusaha menjadi ketua yang lebih memahami seperti yang awak inginkan. Kita juga akan bekerja dalam keadaan yang lebih relax walaupun awak tahu kan yang kita memang selalunya stress?” Faezal cuba berdiplomasi. Sekeras-keras hati Amir, jika kena cara dan gayanya pasti akan lembut juga.

Dalam hati Faezal tertanya-tanya juga. Faezal dikatakan tidak tahu bermesra dengan orang bawahannya. Seingat Faezal, dia baik sahaja dengan anak-anak buahnya. Dengan kak Miah, Shah, Farid, Ikmal, Tan dan yang lain-lain, Faezal rasa mereka mesra sahaja. Boleh berbicara macam-macam perkara. Boleh berkongsi macam-macam cerita.

“Apa yang budak ni cakap aku tak mesra? Tak mesra dengan dia ke?” Faezal bercakap dalam hati.

“Kalau dengan dia aku nak bermesra macam mana kalau dah dia dengan Shah memanjang. Takkan aku nak terhegeh-hegeh ikut dia pulak. Macam pelik je gayanya.”

“Budak berdua tu memanglah kena kerja bersama-sama sentiasa. Dah nama pun satu line. Tapi kalau aku asyik ikut je si Amir ni…mau jealous engineer2 aku yang lain” Faezal rasa nak tergelak tetapi ditahannya. Bimbang apa pula yang Amir fikirkan. Gila agaknya bos gelak sorang-sorang.

“Kalau dah dengan pekerja-pekerja warga Nepal tu, takkan aku nak beramah mesra macam YB turun lawat kawasan pulak. Dah sah-sah budak-budak tu tak faham sangat apa yang aku cakap. Itu yang senyum berbalas angguk tu.”

“Amir ni betullah macam-macam hal. Pelik aku macam mana si Shah boleh tahan dengan dia. Jangan-jangan budak berdua ni memang ada apa-apa kut. Haish…yang aku sibuk ni kenapa?” Faezal seolah-olah mengelamun sebelum Amir bersuara semula.

Amir tarik nafas panjang. Malas mahu memikirkan apa yang telah terjadi. Bukankah memberi kemaafan itu sesuatu yang mulia. Semua manusia melakukan kesilapan. Marah pula kalau dibiarkan akan menjadi racun dalam diri. Marah itu kan kesukaan syaitan.

Lagipun, bukan sebesar mana kesalahan Faezal. Cuma disebabkan emosi yang bercelaru serta hormon dalam badan yang kurang stabil, Amir cepat benar terasa hati dengan perbuatan Faezal hari itu. Bukannya dia tidak pernah dimarahi. Malah lebih teruk dari itu juga Amir sudah rasa tetapi entah mengapa hari itu cepat benar Amir tersentap.

“Baiklah En. Faezal.” Akhirnya Amir mengalah.

“Saya pun sayangkan kerjaya saya dekat sini.”

“Cuma…. ,” Amir buat ayat tergantung.

“Cuma apa?” Faezal dah kebingungan.

“En. Faezal tu kalau nak fire-fire saya pun, tengok-tengoklah tempat sikit. Ini main sembur-sembur je macam naga. Terbakar hati saya En. Faezal.”

“Nasib baiklah saya ni gagah perkasa bak kata Shah. Kalau tak…mahu menitik gak air mata ni setitis dua. Ingat air mata saya ni murah ke? Mahal tau,” Amir dah buat muncung Donald Duck semula.

Faezal tersenyum. Comel jugak budak Amir ni.

“Tapi awak dah balas dendam kan?” Faezal menduga Amir.

“Kesian saya kena tidur dekat parking tu sementara nak tunggu orang ambil.”

“Dah lah penat, belum makan waktu tu, tengok-tengok tayar dah pancit. Ada member pun tikam member.” Faezal buat muka sedih.

“Ops…” Amir tutup mulut dengan kedua-dua tangannya tanda terkejut.

“Sorry boss….hormon tengah tak stabil masa tu,” Amir cuma buat muka kerang busuk depan Faezal.

Faezal yang serius akhirnya tergelak dengan telatah Amir.

“Kau memang gadis yang menarik,” Faezal berkata-kata di dalam hati.

**sorry la yer..ke'BZ'ian melanda beberapa minggu ni..masa tuk berfikir pn da b'kurang sket..hehehe..neway SELAMAT HARI RAYA..maaf zahir & batin**

2 comments:

  1. next2..cepat...sube la wat byk episod ...aku ni xsbr..haha..

    ReplyDelete
  2. btol tuh lin..cept sket post yg len..tangkap leleh aku nk tggu ko nyer novel nih-casper-

    ReplyDelete