Saturday 15 August 2009

Jangan Nakal ~part 6~

"Borak biasa-biasa je En. Faezal." Amir senyum semanis mungkin pada ketua yang dibencinya itu. Nak cover muka yang tiba-tiba pucat macam nampak hantu Jepun, terpaksalah maniskan muka macam tertelan air gula 2 kilo.

"Dah puas bercuti kan? Lepas lunch nanti awak masuk bilik saya. Faham Cik Amira Sofea?" Faezal buat muka garang.

"Baik bos," Amir jawab perlahan sambil anggukkan kepala macam burung belatuk

Faezal berlalu keluar setelah mengambil dokumen yang dikehendakinya tetapi langkahnya terhenti seketika apabila dia tiba-tiba teringatkan sesuatu.

"Shah, masa kau nak balik hari Jumaat dua minggu lepas sebelum aku ke Johor tu, kau ada nampak sape-sape tak dekat motor aku?" Faezal dah berdiri sebelah Shah.

"Lama sangat tu weh.. Mana aku nak ingat. Tapi yang masih ada elok dalam memori ingatan aku ni...rasa-rasanya tak ada sape-sape yang dekat dengan motor kau tu. Kenapa? Apa kes?" Shah tanya Faezal.

"Entah siapa pulaklah yang tak puas hati dengan aku kali ni. Macam biasa...pancit lagilah." Faezal buat muka tak ada perasaan. Perkataan lagilah tu menunjukkan dia dah terbiasa dengan kes-kes tayar pancit disebabkan oleh perbuatan orang-orang yang tak puas hati dengannya. Main kotor buat dajal dekat Faezal.

"Depan belakang kau tau...Dah la aku balik lambat hari tu. Dekat pukul 12 tengah malam. Mana aku nak cari orang baiki?" Faezal bukak cerita dengan Shah.

Amir yang khusyuk mendengar tiba-tiba menyampuk,"Habis tu...En. Faezal balik macam mana? Naik teksi ke? Naik bas?" Amir buat muka penuh simpati.

"Adik saya kebetulan ada dekat-dekat kawasan sini. Saya suruh dia jemput. Tapi letih jugaklah nak tunggu dia sampai."

"Mesti kau sempat tidur dekat parking tu kan?" Shah dah gelak-gelak.

"Tau takpe...dekat sejam aku tunggu si Fahmi tu. Tersengguk-sengguk aku tepi motor. Hahahaha." Faezal gelak sambil geleng-gelengkan kepala. Macam tak percaya agaknya dia boleh tertidur di tempat parkir kenderaan.

"Nasib baik orang tu tak buat haru kat Civic kau. Kalau tak memang menangis lagu irama padang pasirlah kau Faezal," Shah masih lagi gelakkan Faezal sambil jeling-jeling Amir di sebelah. Jelingan guna bahasa mata yang penuh rahsia.

"Itu sebablah aku tak nak bawak Civic aku tu pergi kerja. Silap-silap aku balik...tengok dah ada awan larat dekat kereta aku tu," Faezal pula jeling Amir. Faezal juga guna bahasa mata penuh rahsia.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Waktu makan tengah hari, Amir dah Shah jalan beriringan ke kantin. Memang satu kilang dah melabelkan mereka sebagai pasangan sehati sejiwa, namun bagi Amir dan Shah tiada siapa yang boleh mempertikaikan persahabatan mereka. Mereka sahabat baik setakat hari ini. Hari-hari mendatang, mereka cuma serah pada takdir tuhan. Harap-harap persahabatan itu kekal sampai ke hujung nyawa.

Amir siku Shah,"Kau rasa dia tahu ke kita punya angkara? Tiba-tiba Cik Amira yang berani ni jadi takutlah pulak Shah."

"Kau memang macam tu. Masa nak buat tak fikir panjang. Ikutkan sangat perasaan jiwa raga kau tu. Aku ni jugak yang kena bersubahat dengan kau," Shah tudingkan jari ke muka sendiri.

"Siapa suruh dia sakitkan hati aku? Ada aku suruh ke?"

"Biar padan dengan muka tak berapa nak hensem dia tu. Memang dia patut rasa. Kalau dia sakit hati. Hati aku ni sakitnya lagi teruk tahu tak?" Amir lepas geram.

"Itulah perempuan. Kaluu dah nama perempuan tetap perempuanlah. Sikit-sikit sakit hati. Aku jugak yang jadi mangsa kena jadi talam bermuka-muka sebab nak ikutkan sangat hati nurani kau tu. Tak pasal-pasal aku kena khianati member sendiri."

"Nasib baiklah kau tu mandat tinggi sikit. Kalau tak........memang tak teringin aku nak tolong kau buat kerja-kerja balas dendam zaman sekolah menengah tu tahu tak?"

Amir buat pekak dengan leteran Shah.

"Shah, kau nak tahu tak kenapa aku cuti sampai seminggu?"

"Kau tak cerita mana aku nak tahu. Aku call pun kau tak angkat kan? Nasib baik aku tak telefon mak abah kau tanya kau ni hidup lagi ke....ataupun dah jadi arwah."

Amir buat muka, "Kau ni sejak bila kuat membebel ni? Ni mesti kena tempias singa bujang terlajak member baik kau tu kan?"

Shah dan Faezal memang rapat, bahkan mereka pernah jadi housemate di rumah bujang sebelum Faezal keluar untuk tinggal bersama-sama adiknya, Fahmi yang baru pulang dari luar negara dan bekerja di sekitar Kuala Lumpur. Selain Amir yang memang dah termaktub sebagai sahabat sejatinya, Faezal juga salah seorang member baik Shah di kilang tersebut.

"Yang kau tak jawab call dengan sms aku tu...ada ke aku suruh? Aku ni risaukan kau. Nak jugak aku ni tahu apa yang dah jadi dekat kau sampai kau cuti mengejut. Seminggu pulak tu." Shah bela dirinya pula.

"Mana ada aku cuti mengejut. Aku cuti panjang."

"Big boss suruh aku tenangkan fikiran," Amir jawab perlahan. Dengar tak dengar di pendengaran Shah.

"Tenangkan fikiran? Kenapa pulak? Kau stress sangat ke kerja dekat sini." Shah risau dengan keadaan Amir.

"Kau ada masalah ke? Kenapa tak cakap dengan aku?" Shah soal lagi dan lagi dan lagi.

"Aku hantar surat resign," semakin perlahan suara Amir.

Langkah Shah terhenti. "Kau nak resign? Kenapa? Kau dapat offer lagi bagus dari sini ke? Kau nak tinggalkan aku ke Mira?"

Amir senyum. Mira. Shah satu-satunya manusia yang memanggilnya Mira. Waktu dia memperkenalkan dirinya sebagai Amir, Shah menolak untuk memanggilnya begitu.

"Amir tu nama atuk aku. Kalau aku panggil kau macam tu....macam aku panggil atuk aku je. Mira. Aku panggil kau Mira. Kau suka ataupun tak..kau terima ataupun tak, aku tetap panggil kau Mira. Titik."

Dan Amir selesa dengan panggilan itu, tetapi hanya dengan Shah. Mak dan abah di kampung pun Amir tak benarkan gelar dirinya selain Amir, walaupun waktu kecil-kecil di alam kanak-kanak baru nak masuk tadika, ahli keluarganya menggelarnya Amira. Dia sendiri tak tahu kenapa hatinya membenarkan Shah memanggilnya Mira. Hati ini memang pelik.

"Aku benci dengan singa bujang terlajak tu. Sebab dia aku hantar surat tu. tapi big boss suruh aku fikir masak-masak. Sebab tu dia bagi aku cuti rehat tenangkan hati, fikiran, sanubari sampai seminggu," nada suara Amir kuat semula. Tanda-tanda kemarahan dan rasa geram masih bermaharajalela dalam hati.

"Aku tak nak berpisah dengan kau. Aku sayang kau Shah. Sebab tu kau jumpa aku lagi hari ni," Amir dah senyum-senyum semanis madu lebah sambil buat muka comel macam Pooh yang gembira dapat madu.

"Kalau kau berani 'blah' dari company ni macam tu je...tanpa bagi notis pemberitahuan dekat aku...aku penggal-penggal leher kau buat sup bagi buaya makan," Shah dah mula gelak-gelak semula.

Amir lega. Shah tak marah padanya dan yang paling penting Amir tahu dia tak buat keputusan yang salah kerana meneruskan kerjayanya di sini. Amir masih ada Shah yang akan sokong dirinya di kala Amir terumbang-ambing dipukul ribut taufan singa bujang terlajak yang memang tak boleh nak dijangka tu. Cuma tindakan kurang bijaknya tempoh hari, menyebabkan hatinya semakin berdebar-debar menjelang tamatnya waktu makan tengah hari.

1 comment:

  1. congrat dorh...cerita bez cepat smbung k...shsh mcm suks dkt Amir lah pulak

    ReplyDelete