Tuesday, 11 August 2009

Jangan Nakal ~part 4~

Amir memerhatikan dirinya di hadapan cermin besar di dalam biliknya. Baju kurung cekak musang berwarna putih susu yang disarungkan ke badannya itu nampak sedang elok dengan Amir. "Patutlah kak Ana beriya-iya suruh aku jadi pengganti pengapit dia. Cantik juga baju ni dekat badan aku," Amir senyum sorang-sorang sambil puji diri sendiri.

Peristiwa 2 hari lalu berlegar-legar di ruang ingatannya...

Makcik Timah yang sedang sibuk mengisi wajik di dalam bekas terkejut apabila Suhana dengan wajah yang cemas dan suara yang seakan-akan mahu menagis, merayu-rayu kepada Amir. Hati ibu mana yang tidak walang melihat anak yang bakal dikahwinkan kurang 24 jam tiba-tiba membuat aksi cemas.

"Amir tolonglah jadi pengapit kak Ana ya? Kawan kak Ana yang sepatutnya jadi pengapit tu tak dapat datang. Mak mertua dia tiba-tiba masuk hospital."

Suhana sambung lagi, " Lagipun, kak Ana dah sediakan baju pengapit. Kak Ana rasa baju tu memang sesuai sangat dengan Amir. Amir tolonglah ya? Ini perkahwinan impian kak Ana Amir."

Suhana sudah mahu menangis. Rupa-rupanya, pengapit Suhana tidak dapat hadir. Mujurlah bukan kerana tunangnya ingin membatalkan perkahwinan mereka. Kalau pengapit tidak dapat datang, masih boleh dicari penggantinya. Tetapi, sekiranya pengantin yang tidak dapat datang, siapalah yang nak dijadikan pengganti. Orang lain pula yang disandingkan nanti.

"Kak Ana, Amir manalah reti nak jadi pengapit-pengapit ni. Amir dulu-dulu join orang main kompang je. Kak Ana carilah orang lain ya."

"Esah, kau jadi pengapit kak Ana ya? Kak Amir tau kau mesti suka sangat dapat jadi pengapit kan?" Amir tolong Suhana bertanyakan Esah, anak dara makcik Hasnah yang baru berusia 14 tahun.

Esah gelengkan kepala, "Tak mahulah kak Amir. Esah kan muda lagi. Tak sesuai la nak jadi pengapit. Tapi...kalau jadi flower girl, Esah naklah....hehehehehe." Esah buat lawak dengan Amir. Dah sekolah menengah ada hati nak jadi flower girl.

"Hmmm...kalau macam tu, apa kata kak Intan yang jadi pengapit kak Ana. Kak Intan mesti lagi banyak pengalaman jadi pengapit kalau nak dibandingkan dengan Amir ni," Amir melobi Intan untuk membebaskan dirinya dari rayuan Suhana.

"Eh mana boleh. Anak-anak kak Intan nanti siapa nak jaga? Amir nak jagakan ke?"

Anak-anak kembar Intan yang baru berusia setahun 7 bulan itu memang tengah ligat. Amir jaga baby? Silap-silap Amir yang menangis dibuli si kembar Hafiz dan Hafizah.

"Kak Ana...Amir nikan tak kahwin lagi. Orang kata tak elok orang bujang jadi pengapit. Nanti jodoh Amir lambat sampai kak. Kesian Amir. Umur sekarang ni pun bukannya muda sangat," Amir guna alasan yang dia sendiri tak sangka boleh keluar dari mulut lepasnya itu.

"Hai..tak lama lagi Jamaliah pulak yang nak bermenantu. Si Amir dah sebut-sebut pasal jodoh tu." Amir pula yang diusik.

"Kamu jangan risaulah Amir, sekarang ni dah ada LRT, monorel, kapal terbang, kapal selam, macam-macam ada. Tak ada maknanya lambat. Bukannya kena jalan kaki pun kalau orang nak meminang kamu tu," makcik Hasnah menyampuk sambil pinjam tagline iklan Astro.

Semua yang ada di dapur menggelakkan Amir. Padan muka Amir. Mulut celupar sebut pasal jodoh. Ada jugak hati si Amir ni nak kahwin rupa-rupanya.

Akhirnya, Amir terpaksa juga bersetuju dengan keputusan yang dibuat tanpa kerelaan hatinya.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Di ruang tamu rumah, pakcik Hassan dan makcik Jamaliah sedang menunggu Amir yang masih bersiap-siap di dalam bilik. Awal-awal pagi lagi, mereka berdua telah pergi membantu orang-orang kampung yang lain memasak. Kini, mereka hadir sebagai jemputan kenduri pula. Waktu inilah juga makcik Jamaliah hendak bergaya melainkan ketika hari raya.

"Amir! Cepatlah sikit. Sempat bersanding si Suhana tu nak tunggu kamu," pakcik Hassan sudah menjerit memanggil Amir. Apalah yang dibuat si Amir di dalam bilik itu. Bersolek ke? Setahunya, atas meja solek Amir cuma ada bedak bayi Johnson & Johnson, pelembap bibir yang Amir guna untuk elakkan bibirnya kering dan berdarah serta minyak wangi yang dihadiahkan Zaleya, anak sulung mereka sempena ulangtahun kelahiran Amir tahun lepas.

"Siap Abah! Jom kita pergi makan sekarang," Amir keluar dari biliknya. Memang sah Amir tak bersolek. Rambutnya cuma diikat ekor kuda. Nasib baik Amir tak gunakan getah tempe untuk mengikat rambutnya itu.

Di tepi-tepi jalan menuju rumah makcik Timah, kereta sudah bersusun sehingga menyebabkan mereka terpaksa menapak agak jauh. Kebanyakannya plat-plat kenderaan luar. Mungkin kepunyaan saudara-mara dan kawan-kawan Suhana.

Mata Amir terfokus pada satu kenderaan yang diletakkan betul-betul di bawah pohon rambutan yang rendang.

"Mamat sewel tu balik ke? Malam tadi masa kak Ana nikah, aku tengok kereta buruk dia tak ada lagi. Bila masa pulak dia balik ni?" Amir membebel sorang-sorang.

"Awak cakap apa tu Amir?" makcik Jamaliah risau melihat anaknya yang seorang itu. Kalau ada yang memerhati, pasti disangkanya Amir budak tiga suku.

"Tak ada apalak mak."

Mereka bertiga menuju ke khemah tetamu untuk menjamu selera.

"Kak Amir, kak Ana suruh masuk bilik dia. Dia suruh pergi sekarang jugak," Esah sampaikan pesanan Suhana.

Niat Amir hendak menuju khemah bagi mengisi perutnya yang sedang berkeroncong lagu zapin terbantut. Amir menurut sahaja kata-kata si Esah.

"Kak Ana cari Amir kenapa?Amir baru nak makanlah kak Ana," Amir terjengul di muka pintu kamar pengantin Suhana yang bertemakan warna gold dan krim. Nampak ringkas tetapi cantik. Suhana telah siap dihias oleh mak andamnya. Nampak berseri-seri wajah pengantin baru itu.

"Nanti Amir makan dengan kak Ana ya. Amir cepat duduk sini. Biar mak andam kak Ana ni mekapkan Amir," Suhana bagi arahan yang agak menakutkan Amir.

"Pengapit kak Ana pun kena cantik macam kak Ana. Ni entah pakai bedak ke tak kamu ni kan? Cepat duduk sini. Esah, jaga kak Ana tu jangan bagi dia lari pulak."

Amir memamg dah rasa nak masuk pertandingan lumba lari 100 meter.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pasangan pengantin telah selamat disandingkan. Amir juga dah kenyang makan di meja makan pengantin.

"Nasib baik dapat makan sedap. Berbaloi jugak aku terseksa macam ni," Amir gelak sorang-sorang.

"Amir, nanti kamu tolong bawakan separuh lauk-lauk pengantin tu ke dalam rumah. Ada separuh makcik dah suruh Esah berikan pada tetamu-tetamu yang ada," makcik Hasnah minta pertolongan Amir.

"Baik cik Hasnah," Amir turut perintah sambil buat tabik hormat.

Amir angkat pinggan ayam golek yang masih tak berusik. Seekor lagi Esah dah berikan pada kawan-kawan Suhana. Dengan penuh keyakinan Amir melangkah menuju ke dapur rumah. Tiba-tiba, Amir rasa badannya tidak seimbang. Amir terpijak kain yang dipakainya. Amir nak tersungkur.

"Mak!" Amir menjerit kecil.

Amir rasa ada seseorang yang memaut badannya. Amir tak jadi jatuh. Amir dapat mencari titik keseimbangannya semula.

"Nasib baik tak jatuh. Kalau tak....mandi kuah ayam goleklah aku hari ni," Amir lega dalam hati.

"Lain kali kalau tak reti nak jalan ayu-ayu sikit, kau tukarlah kain tu dengan seluar jeans. Nasib baik ada orang handsome macam aku ni yang sudi nak tolong kau. Hahahahaha," 'hero' Amir mula bersuara.

"Macam pernah dengar je suara sumbang ni," Amir dah cuak. Amir pusingkan badan dan....

"Kau!"

Amir diam, kaku dan beku macam tugu negara. Amir terpaku. Amir kena panah arjuna?



3 comments:

  1. suspenn nih...ish..budak kamu wat akak suspen jer

    ReplyDelete