Tuesday 1 September 2009

Jangan Nakal ~part 8~

“Problem saya ialah En. Faezal.”

“Saya tak suka cara En. Faezal bekerja. Saya tak suka suasana kerja yang stress."

"En. Faezal bukannya tahu nak bermesra dengan staff bawahan. Kalau kami senyum En. Faezal cuma angguk."

"Saya dah rasa macam dekat kem tentera Jepun. Kalau kena angin ribut taufan En. Faezal tu datang, En. Faezal sembur je ikut suka hati En. Faezal.”

Amir sambung lagi lepas tarik nafas lagi sekali.

“En. Faezal cuba bayangkan bertapa malunya saya waktu En. Faezal tengking saya depan semua staf tempoh hari walaupun selepas tu memang dah nyata, terang tak payah nak disuluh-suluh lagi itu bukan kesalahan saya."

"Dan yang paling saya kesal, En. Faezal tak mintak maaf pun pada saya. Cuba En. Faezal fikir apa pandangan mereka pada saya. Secara tak langsung En. Faezal dah menyebabkan staf-staf lain pandang rendah pada saya.”

Faezal ternganga. Tak disangka Amir akan luahkan ketidakpuasan hatinya. Dan yang paling tak disangka…dialah masalah terbesar Amir sehingga menyebabkan jurutera muda itu nekad menghantar surat letak jawatan.

Beberapa minggu yang lalu…

Faezal kehilangan laporan yang seharusnya diserahkan kepada ketuanya. Seingat Faezal, laporan tersebut telah diberikan kepada Amir untuk penambahan data.

“Amir, mana report yang saya suruh awak tambah hari tu?” Faezal sergah Amir dan Shah yang sedang berbincang di salah sebuah mesin di bahagian mereka.

“Report untuk meeting hari ni. Kan saya beri pada awak untuk buat penambahan data. Dan saya suruh awak buat hard copy sekali untuk meeting.”

“Bila masa pulak En. Faezal suruh saya buat macam tu? En. Faezal ni biar betul..entah-entah yang En. Faezal suruh tu hantu tak?” Amir gelak-gelak.

“Amir! Saya serius! Kalau awak tak siapkan kerja yang saya suruh tu lagi..yang awak sibuk duduk menggatal dengan Shah ni kenapa? Awak jangan nak beri banyak alasan. Macamlah saya tak tahu yang awak tu memang banyak sangat alasan nak lepaskan diri."

"Saya nak report tu awak e-mel pada saya dalam masa setengah jam. Printed and binded reports mesti ada dalam meeting room before semua orang sampai. 20 copies. Faham!” dan Faezal berlalu begitu sahaja meninggalkan Amir yang kebingungan.

“Shah,” Amir panggil Shah dengan suara serak-serak macam nak menangis. Tapi Amir tahankan juga air matanya dari jatuh. Dia tidak mahu anak buahnya melihat dia lemah. Walaupun sedikit sebanyak maruahnya telah dijatuhkan di depan mereka.

“Dia kata aku menggatal dengan kau Shah. Aku tengah buat kerja dia cakap aku menggatal. Depan budak-budak ni pulak.”

“Cool Mira..cool. Kau kan kuat, tabah, gagah, perkasa.” Shah juga terkejut dengan kata-kata Faezal.

“Report apa yang dia suruh kau buat? Kau lupa ke? Kan kita ada meeting hari ni.”

“Aku tak tahu. Aku tak tahu apa-apa. Report kali ni dia yang nak buat sendiri. Dia cuma mintak aku data-data je.”

“Tak apalah, aku tolong kau Mira. Jom kita buat report tu,” Shah sudah bangun menuju ke ruang pejabat di dalam kilang tersebut. Amir menurut sahaja.

Di depan skrin komputer, Amir dan Shah pandang memandang.

“Shah, apa yang kita nak tambah? Rupa report tu pun aku tak tahu macam mana?”

Shah jungkit bahu. “Aku rasa memang singa bujang kau tu dah hilang ingatanlah.”

_ _ _


“Faezal, kak Miah dah siapkan laporan yang Faezal suruh akak fotostat tu. Akak dah letakkan dalam bilik mesyuarat,” kak Salamiah memberitahu Faezal yang nampak tak sabar-sabar menuju ke biliknya.

“Laporan? Laporan apa kak Miah?” Faezal jadi keliru.

“Saya beri laporan tu pada Amir untuk dia selesaikan. Kenapa ada pada kak Miah pulak?”

“Hish kamu ni. Banyak sangat berfikirlah tu. Memanglah kamu nak beri pada Amir, tapi hari tu Amir mana ada dekat office ni. Amir kan pergi kilang Honda dengan Shah. Faezal siapkan laporan ni sendiri. Lepas tu kan mintak tolong akak fotostat,” jelas kak Salamiah panjang lebar.

“Aah..lupalah saya kak. Kepala berserabut pulak. Terima kasih ya kak” Faezal dah garu-garu kepala tak gatal.

Tiba-tiba dia teringatkan seseorang. Jurutera yang baru disemburnya tadi. Amira Sofea yang nampak keras di luar tapi lemah juga dalamannya.

“Kak, akak tolong beritahu Amir, report tu akak dah sediakan. Dia tak payah buat apa-apa.”

_ _ _


Kring..kring….bunyi telefon di meja Shah menyedarkan mereka berdua dari memikirkan jalan penyelesaian terhadap masalah Amir.

“Hello..kak Miah, ada apa? Amir? Ada..kejap.” Shah hulurkan gagang telefon kepada Amir. “ Kak Miah nak cakap dengan kau.”

“Kak Miah, kenapa?” Amir bertanya malas. “Hah! Ok..baik kak.”

“Kak Miah nak apa?” Shah pula soal Amir.

“Shah, aku dah nak gila ni. Sebelum aku jadi gila betul-betul, kau kena tolong aku menggila petang ni.”

“Jagalah kau mamat singa bujang terlajak yang sewel. Aku pancitkan tayar motor kau!” Amir berdendam sungguh-sungguh.

_ _ _


Amir dan Shah sama-sama ke pejabat utama untuk menghadiri mesyuarat. Di dalam bilik menyuarat Faezal sudah sedia menanti. Dua kerusi di sebelahnya memang tersedia untuk Amir dan Shah.

“Shah, kau duduk tengah,” Amir bisik pada Shah.

Kebiasaannya, Amir akan duduk di tengah-tengah antara Faezal dan Shah. Ini bagi memudahkan Amir berbincang dengan ketuanya dan juga pembantunya iaitu Shah.

Shah turutkan sahaja permintaan Amir. Mereka berdua mengambil tempat masing-masing.

Faezal tak angkat kepala dari pembacaannya. Gayanya khusyuk semacam. Tapi yang sebenarnya, dia rasa bersalah dengan Amir.

Faezal tulis sesuatu di atas kertas kecil dan diserahkan pada Shah di sebelahnya.



Orang sebelah kau tu tengah berasap ke?



Shah balas ‘sms kertas’ Faezal.



Bukan takat b’asap. Dah berapi2.
Ko panggil jentera bomba satu Malaysia
pun blum tentu bley pdmkn api bdk ni…
hehehehe



Faezal reply “sms kertas’ Shah pulak



Aku serabut dowh..
X ingat korang pegi Honda ms tu
Aku gelabah tgk report x siap..
Tu yg ter’fire’ ‘awek’ ko tu..



Shah seronok pulak main sms kertas dengan Faezal. Amir dah jeling-jeling Shah…tapi Shah buat tak nampak je



Kalau dia menggila hari ni..
Ko kena terima jela..
Terlajak bawak kete ko leh masuk gear reverse..
Terlajak sembur minah ni..
Buruklah nasib kau..
Hahaha…



Amir tahu jejaka-jejaka idaman minah-minah kilang sebelah kilang mereka ni tengah mengumpat dirinya. Amir tak peduli. Dia terus tarik muka masam, kelat dan pahit. Apa yang difikirkannya sekarang, waktu mamat berdua ni pergi solat Jumaat, Amir akan karang warkah perletakan jawatan untuk diberikan direct kepada big boss yang dah pun sampai dalam bilik mesyuarat.


2 comments:

  1. aduhai2 bez2 lawak pun ada gak...
    suka perkataan 'mengila' tu hahah

    ReplyDelete
  2. haha
    kesian amir x psl2 kena sembur dgn faezal
    shah ni baik la. untung dpt kwn mcm dia :P

    ReplyDelete